Co náš mozek potřebuje ke spokojenosti? Čtyřlístek štěstí našeho organismu

Rovnováha Jin a Jang

Pocit štěstí nám dokáže navodit spousta věcí, jenže někdy nastanou okamžiky, kdy nám není umožněno najít naplnění tam, kde bychom potřebovali. Abych byla konkrétnější, začnu u sebe. I když jsou chvíle, kdy si strašně ráda sednu doma k seriálu, zacvičím si jógu při svíčkách, zasednu k PC a začnu něco psát, editovat fotky nebo jednoduše cokoliv tvořit ručně, potřebuju ke spokojenosti i aktivity, jejichž součástí jsou jiní lidé. Nejlepším příkladem je sport, ale stejně tak i pouhá společnost při práci.

Jelikož jsem převážně extrovert, energii čerpám zejména z lidí kolem sebe a když nastane situace, jako je ta současná, a já ty lidi kolem sebe nemám, najednou mi schází energie a nadšení i pro jiné aktivity. Je to jako dichotomie jin a jang. Dvě navzájem opačné a zároveň doplňující se síly, jež bez sebe navzájem nemohou existovat. Věřím, že nejsem jediná, kdo se potýká s tímto existenciálním problémem, proto jsem se rozhodla k sepsání tohoto článku. Když nemůžeme změnit věci kolem sebe, možná dokážeme změnit něco v nás samých a navodit tak vnitřní rovnováhu.

Čtyřlístek štěstí

Mluvit o energii se může zdát příliš abstraktní, protože to je něco, co cítíme a slovy se to těžko popisuje. Co je však skutečné, jsou hormony, které se reálně podílejí na tom, jak se cítíme. Ve chvíli, kdy nedokážeme najít náš primární zdroj energie, nezbývá než hledat způsoby, jak jej nahradit. Existují tzv. hormony štěstí, z nichž jsou nepochybně nejznámější endorfiny. Abychom ale mohli být v rovnováze a cítit se dobře, je potřeba, aby nám v žilách proudily nejen endorfiny, ale také dostatek oxytocinu, dopaminu a serotoninu.

Kombinaci těchto čtyř hormonů bych nazvala takovým čtyřlístkem štěstí našeho organismu. Dost možná už jste o těchto hormonech slyšeli nebo četli, někdy ale neuškodí připomenout si jejich podstatu. I v případě hormonů je ale potřeba zmínit dichotomii jin a jang. A víte proč? Zatímco endorfiny a dopaminy si dokážeme utvářet jakožto individua a nepotřebujeme k tomu nikoho dalšího, u serotoninu a oxytocinu to funguje jinak.

Endorfiny získáte nejen sportem, ale třeba z Tik Toku

Původní význam endorfinů sahá k samotné podstatě lidstva. Dokud člověk musel lovit zvěř tím, že ji uštval, endorfiny fungovaly jako chemie, která zabraňovala bolesti svalů a kloubů a umožňovala mu vydržet. To je zároveň odpověď na otázku, proč bychom měli pravidelně sportovat. I když jsou naše možnosti omezené, vždycky si můžeme jít ven zaběhat, vyšlápnout schody či kopec nebo si jednoduše zacvičit vlastní vahou.

I když běhání není v první příčce mých oblíbených sportů, někdy mi běhání skutečně pomůže pročistit myšlenky. A když nemám chuť běhat, alespoň si zacvičím něco doma. Skutečně efektivní cvičení například najedete na youtubovém kanálu Pamely Reif, která oslovila doslova celý svět. A pokud jí ještě neznáte, možná je čas zkusit právě tohle.

A víte, co nám ještě vyplavuje endorfiny? Smích. Tahle doba je smutná a možná proto se občas zapomínáme smát. Jenže to nesmíme dopustit. Pokud zrovna nemáte s kým se od srdce zasmát, najděte se si seriál, který vás pobaví. Mě osobně naposledy rozesmál nevšední fantasy seriál Good Place, který mi doporučila jedna moje kamarádka. Ale nejen seriály. Pokud znáte Tik Tok, ale nepoužíváte jej, protože vám to připadá jako ztráta času nebo máte pocit, že už jste moc staří, možná byste měli zahodit všechny svoje předsudky a prostě ho vyzkoušet. Na Tik Toku totiž poznáte, jak dokáží být někteří lidé kreativní a dokážou vás rozesmát. A někdy dost nahlas.

Pozor na dopamin

Dopamin je hormon, který získáváme při dosažení nějakého úspěchu, v podstatě když dosáhneme něčeho, oč usilujeme. V dávných dobách bylo účelem dopaminu donutit jedince jednat ještě předtím, než byl vyhladovělý. V současnosti se nám ale dopamin tak trochu začal vymykat z rukou, neboť se na něm stáváme snadno závislými. Dopamin nám vyplavují především sociální sítě, jelikož každá zpětná vazba, kterou dostaneme, si vždy vyžádá i kapku dopaminu. Podobný pocit zažíváme, když si koupíme něco hezkého na sebe a v horším případě, při požití nějaké návykové látky.

Odvykáme si dosahovat dlouhodobých cílů a potřebujeme všechno teď hned, protože jsme závisláci na dopaminu. Tohle časté navozování hormonu úspěchu bohužel vede k tomu, že se dopamin rychleji spotřebovává a my se dostáváme do úzkostlivých pocitů v důsledku jeho vyčerpání.

Co s tím? V první řadě je potřeba si tento fakt uvědomit a přistupovat ke všem návykovým činnostem zodpovědněji a opatrněji. Jinými slovy uvědoměle. Mít věci pod kontrolou a nestát se otrokem konzumní doby. Jak bojovat s konzumerismem si můžete přečíst v tomto článku. Druhým krokem je snažit se stabilizovat tento hormon dostatečnou dávkou dalších hormonů štěstí, zejména oxytocinem.

Serotonin dokazuje naši potřebu druhých

Právě tento hormon je důkazem toho, že člověk je tvor společenský a potřebuje být součástí nějaké komunity. Nejvíce serotoninu získáváme tehdy, dostává-li se nám uznání druhých a cítíme vlastní hodnotu ze sounáležitosti. Proto je pro mnoho z nás tak důležité být součástí nějakého „týmu“, provozovat kolektivní sport apod. V dobách lovení měl serotonin jeden hlavní účel a to byla potřeba spolupráce. Některé úkony člověk nedokáže zvládnout sám a je potřeba pomoc druhých.

Postupem evoluce se v nás i tento hormon silně zakódoval, a proto je potřeba přiznat, že se vzájemně potřebujeme. Ale co dělat ve chvíli, kdy jsme zavřeni doma na home officu, nemůžeme se skoro s nikým vídat a cítíme se jednoduše izolování? Není pochyb, že právě serotoninu teď máme bez pochyby nedostatek. Hlavně pokud jsme extroverti.

Prvním krokem, jak doplnit serotonin, je kvalitní strava. Serotonin sice z jídla nedostaneme, ale můžeme získat tryptofan, aminokyselinu, která se v mozku převádí na serotonin. Tryptofan se nachází především v potravinách s vysokým obsahem bílkovin. Dalším krokem k získání serotoninu je opět sport. Cvičení spouští uvolňování tryptofanu do krve a zároveň snižuje množství dalších aminokyselin. Tím vznikne ideální prostředí pro to, aby se více tryptofanu dostalo do vašeho mozku, který se přetvoří na serotonin.

Asi mnoho z vás ví, že sluneční paprsky jsou důležitým zdrojem vitaminu D. Kromě déčka ale díky slunci získáváme i serotonin. To je také důvodem, proč jsme v létě spokojenější. Pár dní na slunci u moře nebo v horách a jsme jako vyměnění. Alespoň já to tak vnímám. To je další průšvih tohohle období. Na jaře nám alespoň počasí dovolilo jít na procházku a načerpat energii, ale teď máme kromě mezilidského kontaktu omezený i přísun slunce. Takže jakmile se slunce objeví, na nic nečekejte a běžte alespoň na chvilku ven! I pouhých 15 minut denně nám ke štěstí postačí. A ještě mě napadá jedno řešení. Masáž. Masáž nejen že eliminuje kortizol v těle (stresový hormon), ale zároveň uvolňuje serotonin i dopamin.

Láska oxytocin přenáší

Oxytocin je hormon, který způsobuje to, že cítíme to, čemu říkáme láska. Je to hormon, který nám dává pocit bezpečí a jednoduše nás činí šťastnými. Oxytocin je impulzem toho, proč máme touhu někoho objímat, dotýkat se ho, držet za ruku, políbit apod. Oxytocin je důkazem toho, proč potřebujeme mezilidský kontakt. Nejedná se jen o kontakt mezi partnery, funguje to i mezi přáteli nebo rodinou. Tenhle kouzelný hormon navíc způsobuje to, že je naše imunita silnější a dožíváme se více let, máme-li ho dostatek. A jak jsem již zmínila, tento hormon zároveň usměrňuje a stabilizuje dopamin. Tyto dva hormony jsou příkladnou ukázkou jin a jang, protože se vzájemně dokonale doplňují.

Pokud právě teď nemáte nikoho, kdo by vás obejmul, i pro vás mám možná řešení. Nejspíš jste si všimli, že lidé, kteří žijí sami, si pořizují nějakého zvířecího mazlíčka. Není to jen z důvodu, aby se necítili sami (i když to může být primární impulz), ale hlavně proto, že zvíře dává člověku lásku. Laicky řečeno. Mazlení se zvířetem má podobný efekt jako lidský kontakt, tudíž neustálý kontakt s čtyřnohým miláčkem vás může učinit šťastnými.

Třeba se později objeví i nějaký ten partner. A nejlepší kombinací je samozřejmě obojí. Mít zdravý partnerský vztah a k tomu mazlíčka je rozhodně velké plus v době, kdy nemůžete být součástí nějakého týmu nebo se opalovat na pláži. Než si však nějaké zvíře opatříte, nezapomeňte si uvědomit, že si ho nepořizujete jen na rozveselení, ale že chcete, aby byl zároveň šťastný i on. Láska přece musí být oboustranná, ne? Takže jestli do toho půjdete, důkladně si rozmyslete, jak moc tento krok ovlivní váš život do budoucna.

Hormony utvářejí to, kým jsme

Snad jsem v tomto článku vysvětlila, proč potřebujeme ke spokojenosti sportovat, zdravě se stravovat, být součástí nějakého kolektivu, být úspěšní a zároveň se cítit milování a mít mezilidský kontakt. Každá chemická látka v našem těle utváří to, kým jsme. A jakmile máme některé nedostatek, přestáváme být sami sebou. Proto je potřeba na těchto věcech neustále pracovat a zůstat v rovnováze. Rovnováha je to, co udržuje naši mysl silnou. A pokud je naše mysl a duševní zdraví v pořádku, projevuje se tento stav zpravidla i na naší fyzické stránce. Přeju vám, ať se vám úspěšně zadaří najít rovnováhu ve vašem těle.

A pokud se vám článek líbil, budu moc ráda za nějakou zpětnou vazbu, ať už v podobě vašich zkušeností, názorů, nebo… je to na vás… 🙂

1 komentář

  • Moc pěkně napsaný článek, můžu jen říct, že je to tak :-). Proto se já sama snažím udržet svůj život v rovnováze a balancuju na všechny strany. Přeji krásný nový rok

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.